تولید محصولات خوب، تربیت منابع انسانی و توجه به نیاز مخاطب، اساسا از مواردی است که باعث رشد و ارتقای کیفیت محصولات میشود به بهانه این ماجرا که رونیکس از کجا به چنین کیفیتی رسیده است، به گفتوگو با حمیدرضا رامخو، مدیر زنجیره تامین و عضو هیئت مدیره شرکت رونیکس پرداختیم که در ادامه میخوانید.
مُهر تاید این مسئله که رونیکس کیفیت بالایی دارد کجا زده میشود؟ در واقع این کیفیت را چگونه به مخاطبان ارائه میدهید؟
در گام اول باید درباره ساختار شرکت در قسمت تامین صحبت کنیم، ساختار ما به گونهای ایجاد شده که بخش توسعه و خلق محصول داریم. ما زمانی که میخواهیم محصول را به سبد کالای شرکت رونیکس اضافه کنیم، در ابتدا کاری که انجام میدهیم، تحقیق و بررسی آن نوع کالا در دنیا است. حالا ممکن است آن را یکسری از برندهای اروپایی یا آمریکایی نیز تولید کرده باشند. البته یک نوع دیگر وجود دارد و آن هم این است که تا کنون برندی چنین محصولی را تولید نکرده باشد و ما خودمان بخواهیم طراحی آن را برعهده بگیریم و با روش مهندسی معکوس تلاش کنیم تا ایرادات کار را برطرف کنیم و نقاط بهبود آن را پیدا کنیم. در مجموع به یکسری اطلاعات کیفی و فنی میرسیم که در قالب فرم ERP آماده و وارد مرحله تولید میشود. در این فرمها از کوچکترین نکته ظاهری مثل بسته بندی گرفته تا داخل محصول، همه پشتیبانی میشود و تیم فنی هم از آن حمایت میکنند؛ ما در بحث مدیریت کیفیت به آن میگوییم اقدامات پیشگیرانه. در واقع نکتهای که باعث پررنگ شدن بحث کیفیت میشود، رعایت نکات پیشگیرانه است. بعدا که محصول به تولید انبوه رسید، وارد مرحله اصلاحیه میشود.
توضیح دقیق نکات پیشگیرانه چیست؟
تمرکز ما در ابتدای امر روی رعایت نکات پیشگیرانه است. وقتی محصولات به بازار ارائه میشود، ممکن است اقدامات اصلاحی، یکسری بازخوردهای منفی از جانب بازار و کاربران به همراه داشته باشد، به همین دلیل سعی میکنیم با تجربه و تخصصی که در این سالها به دست آوردهایم و همچنین قدم گذاشتن در راههایی که برندهای مطرح ۱۰۰ ساله در دنیا رفتند که بعضا اشتباهاتی را نیز به همراه داشتند، برخی بایدها و نبایدها را استخراج کنیم و به خط تولید دهیم تا محصولی ارائه شود که به لحاظ ظاهری، نوع کاربری، ارگونومیک و ساختاری بتواند یک ارزش افزودهی با کیفیت نسبت به رقبا، برای ما داشته باشد.
شما کیفیت را چگونه تعریف میکنید؟
من کیفیت را اینگونه تعریف میکنم؛ مجموعهای از بایدها و نبایدها، اقدامات پیشگیرانه و اقدامات اصلاحی که پشت آن تجربه و تخصص سالها فعالیت مجموعه رونیکس است و منجر به تولید یک کالا میشود. بعد از اینکه کالا تولید و پخش شود هم کار ما تمام نمیشود. ما دنبال تصدیق کیفیت هم میرویم. در تصدیق کیفیت از خدمات پس از فروش تا تیمهای خلق محصول، همه شروع به فیدبکگیری از کاربران واقعی میکنند تا نکات لازم اعمال شده و دوباره تستگیری انجام شود.
کیفیت اتفاقی نیست، وقتی این جمله را میگوییم، هدفتان این است که مخاطب متوجه چه مسئلهای شود؟
معمولا شعار کیفیت، یک شعار عمومی است که هرکسی که بخواهد بازاریابی کند، کیفیت یکی از پارامترهایی است که هم خریدار و هم فروشنده درباره آن صحبت میکنند. بازتابی که پشت شعار «کیفیت اتفاقی نیست» وجود دارد هم از همین ماجرا میآید؛ ما معتقدیم که کیفیت ما کیفیت قابل قبول و مناسبی است و همه موارد را پوشش میدهد ما برای هر قشری، کیفیت مورد نیاز را تامین میکنیم و نیازهای اصلی او را پوشش میدهیم.
این مسئله که کیفیت اتفاقی نیست هم باز به این ماجرا باز میگردد که یک مجموعه رفتار، انرژی، نفرساعت، تخصص، تجربه و زمان گذاشته شده تا بتوان شعار «کیفیت اتفاقی نیست» را به مخاطب ارائه داد. اتفاقی نبودن یعنی اینکه زحماتی که پشت این ماجرا وجود دارد دستآورد یک تیم سازماندهی شده و منابع انسانی وسیعی است که تشنه آموختن هستند. همه این موارد در کنار استفاده از نرمافزارها، سیستمهای مدیریتی و این موارد است. زمانی که ما ۲۵۰۰ آیتم داریم، مطمئنا باید سیستمی قوی داشته باشیم تا بتوانیم از هوش طبیعی، هوش تجاری و هوش مصنوعی به صورت کامل استفاده کنیم. مخاطب و پایش اطلاعات از جانب وی به قدری برای شرکت رونیکس حائز اهمیت است که ما یک تیم بسیار قوی نرمافزاری در خود شرکت ایجاد کردیم و در تلاشیم تا همه چیز را با کیفیت بالا پایش کنیم.
نظر شما